Forma czy treść – zasady projektowania stron www

Projektując stronę internetową warto wiedzieć w jaki sposób poprawnie się do tego zabrać. Nie sztuką jest nawrzucanie mnóstwa, przemieszanych treści, okraszenie tego ciężką grafiką i dodanie kilku ozdabiających elementów. W gruncie rzeczy taka strona będzie nieprzyjazna dla użytkownika.
Na początku warto postawić sobie pytanie – co bardziej się liczy: forma czy treść strony? Oczywiście obie składowe się uzupełniają i należy znaleźć złoty środek pomiędzy wyglądem strony, a publikowanymi treściami. Tworzenie stron www zwykle zaczyna się od koncepcji jak powinna wyglądać, aby stała się przyjemna w odbiorze, była funkcjonalna i nie kłóciła się z treściami, które zostaną na niej zamieszczone.
Większość ludzi to wzrokowcy. Kilka pierwszych sekund decyduje o tym, czy zostanie na stronie, czy ją opuści. Jak więc sprawić, aby strona przyciągnęła użytkownika na dłużej? Poniżej 3 podstawowe elementy, których współdziałanie jest kluczowe podczas projektowania stron internetowych:

1.    Cel – do kogo kierowana jest strona? Kto ma być potencjalnym odbiorcą? Nie istnieje jeden uniwersalny motyw, zachęcający wszystkich użytkowników. Podczas pracy nad stroną, należy zastanowić się do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć i zaprojektować ją tak, aby spełniała oczekiwania właśnie tych użytkowników.

2.    Grafika – Nie da się ukryć, że większość z nas zwraca uwagę na opakowanie. Graficzny wygląd serwisu to właśnie takie opakowanie. Schludne, ładne i komfortowe w odbiorze będzie zachęcało do zapoznania się z zwartością. Natomiast przeładowanie elementami graficznymi może źle wpłynąć nie tylko na wizerunek, ale również na czas ładowania. Jeśli strona nie wczyta się w ciągu max. kilku sekund, większość użytkowników zwyczajnie ją opuści.

Warto pamiętać o zastosowaniu odpowiedniej kolorystyki i kontrastu. Czarny tekst na białym tle czyta się naturalnie, jednak zastosowanie odwrotnej kolorystyki, na dłuższa metę będzie męczyło wzrok. Podobnie z bardzo jaskrawą, lub bardzo ciemną oprawą graficzną strony.

3.    Zawartość – niedobór i nadmiar informacji mogą negatywnie wpływać na czytelność strony. O ile jedno dobre zdanie może być strzałem w dziesiątkę, tak elaborat o długości powieści nikogo nie przyciągnie. Ludzie nie lubią czytać długich tekstów, dlatego należy kierować się zasadą: maksymalna treść, minimalna ilość słów.

Umiejętnie stosując powyższe elementy zyskamy pewność, że nasza witryna będzie się dobrze prezentować i przyciągniemy nowych użytkowników.