projektowanie stron responsywnych

Strona responsywna a mobilna – różnice, wady i zalety

Co lepiej wybrać – stronę responsywną RWD, automatycznie dostosowującą się do rozdzielczości ekranu, na którym jest przeglądana, czy mobilną, dedykowaną wyłącznie na urządzenia przenośne? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a wszystko zależy od rodzaju projektowanej strony internetowej. W tym artykule podpowiadamy, czym się różni strona RWD od mobilnej.

Strona responsywna zalety i wady

Strony RWD automatycznie dostosowują się do wielkości ekranu i możliwości urządzenia, na którym są przeglądane. I tak na komputerze lub laptopie zobaczysz pełnowymiarową witrynę przystosowaną do użytkowania na dużym ekranie, natomiast na tablecie i smartfonie układ „przeskoczy” w tryb mobilny ze wsparciem ekranów dotykowych. Zmiana dotyczy nie tylko wyglądu grafiki i wielkości czcionki. Transportacji może ulec wygląd, zawartość i nawigacja. Technicznie jest to ta sama zaprojektowana strona www, ale może wyglądać całkowicie inaczej.

Zaletami takiego rozwiązania są:

  • Wspólny panel CMS,
  • Strona wygląda atrakcyjnie na różnych urządzeniach,
  • Adres url dla strony w wersji PC i mobilnej jest taki sam,
  • Łatwiejsza analiza ruchu – jeden kod Google Analytics,
  • Krótszy czas realizacji i niższy koszt w porównaniu do wykonania strony na mobilnej i tradycyjnej.

Wady strony RWD to:

  • Potrzeba przeprowadzenia testów na różnych urządzeniach i przeglądarkach,
  • Konieczność decydowania o tym, jakie elementy mają się pojawić, a jakie powinny zostać ukryte na ekranach o mniejszej wielkości.

Strona mobilna zalety i wady

Wersja mobilna jest pisana z myślą wyłącznie o tabletach i smartfonach. Ma nie tylko zupełnie inny wygląd i nawigację, ale także dysponuje odrębnym adresem url, najczęściej poprzedzonym literką „m”. Urządzenie powinno automatycznie wykryć dostępność wersji mobilnej i przekierować użytkownika pod wskazany adres. Tego typu witryny są dużo „lżejsze” od stron responsywnych, a tym samym ładują się znacznie szybciej. Są to jednak dwie odrębne strony, a to podwójna praca zarówno przy projektowaniu witryny, jak i przy jej późniejszym uaktualnianiu i dodawaniu nowych treści.

Zalety strony mobilnej

  • Strona jest znacznie lżejsza, niż jej stacjonarny odpowiednik, przez co ładuje się szybciej nawet przy niskiej przepustowości łącza,
  • Testowanie witryny ogranicza się tylko do urządzeń i przeglądarek mobilnych,
  • Możliwość stworzenia treści i nawigacji dostosowanej wyłącznie do urządzeń przenośnych.

Wady strony mobilnej

  • Konieczność wykonania odrębnych projektów strony dla komputerów i urządzeń mobilnych,
  • Dwa różne adresy url oraz konieczność poprawnego skonfigurowania przekierowania,
  • Konieczność wykonywania aktualizacji w CMS osobno dla obu wersji,
  • Problem ze śledzeniem ruchu na stronie i mierzeniem efektywności kampanii reklamowej – potrzebne są dwa kody śledzące.

Czy wiesz, że?

Obecnie panuje trend na projektowanie stron responsywnych RWD. Jednak podczas wyboru wersji dla siebie, nie należy sugerować się panującymi trendami. Zamiast tego warto przeprowadzić dogłębną analizę i zdecydować się na najkorzystniejsze rozwiązanie według indywidualnych potrzeb.