Usability w projektowaniu stron www

Usability stron internetowych jest ogromnym wyzwaniem dla projektantów i twórców stron www, zwłaszcza gdy projekt jest mocno rozbudowany i skomplikowany. Jak wykonać go w sposób, by użytkownik czerpał przyjemność z poruszania się po witrynie, a nie musiał zastanawiać się nad każdym korkiem? Usability, czyli użyteczność strony, mocno łączy się z omawianym już tematem UX Design. Czym więc jest owa użyteczność i jakie elementy wpływają na pozytywny lub negatywny odbiór projektu przez użytkownika?

Usability strony – z czym to się je?

Użyteczność strony to nie tylko wygląd graficzny interfejsu. To szereg zabiegów, mających na celu poprawę ich ergonomii, intuicyjności i łatwości obsługi z punktu widzenia zarówno internautów, jak i administratora. Jednak w procesie projektowania trzeba pamiętać o tym, że użyteczność strony nie jest celem samym w sobie, a środkiem do osiągnięcia wymaganego rezultatu – skuteczna sprzedaż, łatwy dostęp do informacji itp.

Podczas budowy strony www warto zadbać o użyteczny i ergonomiczny interfejs, gdyż:

  • Pozwala użytkownikowi szybciej i skuteczniej dotrzeć do poszukiwanej informacji,
  • Pozytywnie wpływa na odbiór strony, a co za tym idzie zwiększenie zainteresowania ofertą,
  • Wydłuża czas pobytu na stronie – użytkownik nie czuje się zmęczony „przeklikiwaniem” przez kolejne zakładki,
  • Wywołuje zadowolenie u użytkownika ze względu na łatwość poruszania się po stronie i dotarcia do konkretnej informacji.

Dobrze zaprojektowana witryna internetowa przyciąga znacznie więcej klientów i ma wpływ na wyższą konwersję. Badania Nielsen Norman Group pokazały, że poprawa ergonomii sklepów internetowych może zwiększyć sprzedaż od 100% do nawet 400%, wiele zależy oczywiście od rodzaju i skali prowadzonej działalności.

Najczęstsze błędy Web Usability

Oto kilka najczęściej spotykanych błędów podczas projektowania strony internetowej. Unikając ich sprawisz, że strona będzie przyjemniejsza w odbiorze, a użytkownicy będą mogli łatwiej i sprawniej docierać do interesujących ich informacji, produktów lub usług.

  • Brak cen podanych przy produktach,
  • Brak możliwości sortowania lub wyszukiwania,
  • Brak optymalizacji strony internetowej,
  • Teksty bez formatowania i wyróżnień,
  • Strona intro wydłużająca czas oczekiwania na dotarcie do właściwej treści,
  • Wyskakujące okna i nachalne reklamy.

Czy wiesz, że?

Użyteczność strony jest pierwszą rzeczą, na jaką użytkownik zwraca uwagę. Nawet podświadomie odczuwa, że witryna jest dla niego przyjazna lub nieprzyjazna w odbiorze. Każdy projekt powinien być dostosowany pod wymagania i oczekiwania odbiorców. Nigdy odwrotnie.