Usability stron internetowych jest ogromnym wyzwaniem dla projektantów i twórców stron www, zwłaszcza gdy projekt jest mocno rozbudowany i skomplikowany. Jak wykonać go w sposób, by użytkownik czerpał przyjemność z poruszania się po witrynie, a nie musiał zastanawiać się nad każdym korkiem? Usability, czyli użyteczność strony, mocno łączy się z omawianym już tematem UX Design. Czym więc jest owa użyteczność i jakie elementy wpływają na pozytywny lub negatywny odbiór projektu przez użytkownika?
Usability strony – z czym to się je?
Użyteczność strony to nie tylko wygląd graficzny interfejsu. To szereg zabiegów, mających na celu poprawę ich ergonomii, intuicyjności i łatwości obsługi z punktu widzenia zarówno internautów, jak i administratora. Jednak w procesie projektowania trzeba pamiętać o tym, że użyteczność strony nie jest celem samym w sobie, a środkiem do osiągnięcia wymaganego rezultatu – skuteczna sprzedaż, łatwy dostęp do informacji itp.
Podczas budowy strony www warto zadbać o użyteczny i ergonomiczny interfejs, gdyż:
- Pozwala użytkownikowi szybciej i skuteczniej dotrzeć do poszukiwanej informacji,
- Pozytywnie wpływa na odbiór strony, a co za tym idzie zwiększenie zainteresowania ofertą,
- Wydłuża czas pobytu na stronie – użytkownik nie czuje się zmęczony „przeklikiwaniem” przez kolejne zakładki,
- Wywołuje zadowolenie u użytkownika ze względu na łatwość poruszania się po stronie i dotarcia do konkretnej informacji.
Dobrze zaprojektowana witryna internetowa przyciąga znacznie więcej klientów i ma wpływ na wyższą konwersję. Badania Nielsen Norman Group pokazały, że poprawa ergonomii sklepów internetowych może zwiększyć sprzedaż od 100% do nawet 400%, wiele zależy oczywiście od rodzaju i skali prowadzonej działalności.
Najczęstsze błędy Web Usability
Oto kilka najczęściej spotykanych błędów podczas projektowania strony internetowej. Unikając ich sprawisz, że strona będzie przyjemniejsza w odbiorze, a użytkownicy będą mogli łatwiej i sprawniej docierać do interesujących ich informacji, produktów lub usług.
- Brak cen podanych przy produktach,
- Brak możliwości sortowania lub wyszukiwania,
- Brak optymalizacji strony internetowej,
- Teksty bez formatowania i wyróżnień,
- Strona intro wydłużająca czas oczekiwania na dotarcie do właściwej treści,
- Wyskakujące okna i nachalne reklamy.
Czy wiesz, że?
Użyteczność strony jest pierwszą rzeczą, na jaką użytkownik zwraca uwagę. Nawet podświadomie odczuwa, że witryna jest dla niego przyjazna lub nieprzyjazna w odbiorze. Każdy projekt powinien być dostosowany pod wymagania i oczekiwania odbiorców. Nigdy odwrotnie.