Responsywność – teoria i dzisiejsze wymagania

O tym, że strony internetowe powinny być przystosowane do przeglądania na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych, nie trzeba nikogo przekonywać. To powinien być już standard, zwłaszcza że całkiem niedawno Google wydało oświadczenie, z którego wynika, że takie strony będą premiowane w wynikach wyszukiwania, a te bez odpowiednika w wersji mobilnej, mogą zniknąć całkowicie z organicznych wyników na urządzeniach przenośnych.

Czym jest responsywność stron internetowych?
RWD, czyli Responsive Web Design, to nic innego jak projektowanie witryny w taki sposób, by strona automatycznie była dopasowana do wielkości ekranu, na jakim jest przeglądana. Inaczej mówiąc, aby tak samo dobrze korzystało się z niej na dużym monitorze komputera stacjonarnego czy laptopa oraz na mniejszym ekranie tabletu lub smartfona. Nie chodzi tu jednak o samą jej rozdzielczość, wielkość grafiki i liter. Najważniejsze jest dostosowanie jej użyteczności – a więc zmiana menu oraz innych interaktywnych elementów, a także dostosowanie ich do nawigacji za pomocą myszki i klawiatury bądź ekranu dotykowego. Strona RWD automatycznie wykrywa urządzenie, na którym pracujesz i dopasowuje się do niego.

Rozwój rynku usług mobilnych
W dzisiejszych czasach, gdy korzystanie z internetu komórkowego jest standardem, przedsiębiorca może dużo stracić, rezygnując ze strony www, którą można znaleźć i przeglądać na każdym telefonie z dostępem do internetu. Według raportu „Digital, Social & Mobile in 2015” już prawie 16 milionów Polaków aktywnie korzysta z mobilnego dostępu do sieci. Wraz z rozwojem ilości użytkowników i czasu spędzanego w mobilnej sieci, rosną także wymagania dotyczące usability. Witryna powinna już nie tylko być „dostępna”, ale również maksymalnie użyteczna i szybka, tak by poruszanie się po niej nie stanowiło dla użytkownika problemu, co pokazuje jak odpowiedzialnym zadaniem jest projektowanie stron internetowych.

Jakie są zalety posiadania strony RWD?

  • Profesjonalizm – pokazujesz, że poważnie traktujesz swoją działalność w internecie i chcesz dotrzeć również do użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych.
  • Ułatwienie dla klientów – użytkownicy nie będą zmęczeni przemieszczaniem się pomiędzy poszczególnymi sekcjami strony i nieczytelnymi treściami.
  • Większa ilość odwiedzin i lepsza pozycja w Googlestrony www responsywne są premiowane przez wyszukiwarkę Google lepszymi pozycjami w wynikach organicznych na urządzeniach mobilnych.
  • Oszczędności – wystarczy jedna strona www zamiast dwóch oddzielnych na komputery i smartfony.

Czy wiesz, że?
Inwestując w stronę responsywną, możesz zwiększyć ilość odwiedzin użytkowników i wyprzedzić konkurencję. Wyszukiwarka Google docenia witryny dostosowane do urządzeń mobilnych.