Rodzaje mailingów reklamowych

Zapewne każdy posiadacz skrzynki mailowej spotkał się ze zjawiskiem e-mail marketingu. Niestety, odbiorcy często traktują takie wiadomości jako spam, albo zło konieczne. A przecież to jedno z najlepszych narzędzi docierania do klientów i informowania o nowościach, promocjach oraz okazjach, tylko… należy go umiejętnie używać.
Co trzeba wiedzieć o mailingu reklamowym, aby był skuteczny i nie trafił od razu do folderu spam? Oczywiście nie wysyłać spamu i szanować swoich klientów. Nikt nie lubi, gdy jest zasypywany dziesiątkami, nieprzydatnych informacji. Również warto zadbać o odpowiednie zaprojektowanie mailingu.

Podstawowe rodzaje mailingów reklamowych:

Newsletter – to wiadomości wysyłane w celu stałej komunikacji, z klientami zapisanymi do listy mailingowej. Treści zwarte w e-mailu mogą informować o nowościach w ofertach, promocjach, aktualizacjach strony itp. Ważne aby utrzymywać stały wygląd szablonu, ponieważ odbiorca przyzwyczaja się do konkretnego układu. Newsletter powinien być wysyłany okresowo, najlepiej z jednakową częstotliwością. Zgodnie z zasadami etyki odbiorcy powinni mieć możliwość dobrowolnego zrezygnowania z subskrybowanych treści.

Mailing – to z kolei forma jednorazowej reklamy. Polega na zainteresowaniu potencjalnego klienta danym produktem lub usługą. Wykorzystuje się do tego zewnętrzną bazę danych, np. gdy klient, kiedyś wyraził zgodę na otrzymywanie informacji handlowych. Należy przestrzegać tej zasady, gdyż niezamówiona informacja handlowa, może zostać potraktowana jako spam. Mailing najczęściej charakteryzuje się dużą, przyciągającą grafiką, krótkim, ale treściwym przekazem i przyciskiem „call to action”, namawiającym do działania.

Mailing możemy podzielić na trzy kategorie ze względu na cel:

Produktowe – mające na celu przedstawić konkretny towar, usługę, okazje lub przeceny. Są nastawione na krótkotrwały efekt i zaistnienie danego produktu w świadomości odbiorcy. Projekt mailingu może być dość agresywny.

Wizerunkowe – mające wywołać pozytywne skojarzenia z daną firmą. Budowanie zaufania, przywiązania do marki itp. E-mail wizerunkowy powinien być tworzony w oparciu o dobre praktyki PR.

Informacyjne – niosące za sobą przekaz informacyjny, taki jak informacja o evencie, targach etc.

Warto pamiętać, że e-mail marketing to doskonałe narzędzie reklamowe, jednak należy go używać z umiarem, gdyż w przeciwnym razie można odnieść skutek odwrotny od zamierzonego i nawet najlepiej dopracowana kampania reklamowa, jeśli będzie irytować odbiorcę, zwyczajnie trafi do kosza.