Identyfikacja Wizualna to wyjściowa wszystkich elementów, składających się na symbolikę stosowaną przez firmę. Jak wspomniałem w poprzednim wpisie – SIW to nie tylko dobry projekt logo. Choć bez wątpienia logo jest istotne, będzie bezwartościowe, jeśli zostanie wyrwane z kontekstu i niepasujące do całości przekazu. Warto więc zadbać, aby wszystkie elementy SIW były spójne, rozpoznawalne i budziły pozytywne skojarzenia.
Nazwa firmy – to pierwsza rzecz, nad którą trzeba się zastanowić planując biznes. Nazwa ma ogromne znaczenie, gdyż to właśnie z nią najbardziej będzie kojarzona firma. Powinna być dobrana tak, aby pasowała do charakteru działalności, a jednocześnie była wyrazista i łatwa do zapamiętania.
Logo – graficzny znak, charakterystyczny dla danej marki, produktu czy firmy. Musi się wyróżniać na tle konkurencji, być ciekawe i budzące odpowiednie emocje. Loga mogą być różne – tematyczne, graficzne czy abstrakcyjne, ale łączy je jedna wspólna cecha – mają służyć do kojarzenia z firmą. Przykładowe realizacje logo
Logotyp – To nie jest to samo co logo. Logotyp to tekstowe przedstawienie marki i często jest składniową logo. Sygnet (grafika) + Logotyp (tekst) najczęściej – choć nie zawsze – wspólnie stanowią logo.
Typografia – odpowiednio dobrany krój czcionek stosowany na wszystkich materiałach firmowych, również w logotypie. Badania dowiodły, że okrągłe czcionki wzbudzają zaufanie i wrażenie spokoju, podczas gdy kanciaste – przeciwnie – niepokój i agresywny przekaz.
Kolorystyka – odpowiednio dobrana określa charakter firmy i ma duży wpływ na świadomość odbiorców. Przemyślany dobór kolorów może być jednym z najsilniejszych elementów kojarzących się z daną marką. Najlepiej sprawdzić to na sobie – pomyśl o jakimś kolorze i zastanów się jaka firma najszybciej przychodzi Ci do głowy.
Materiały firmowe – dobrze zaprojektowane druki, wizytówki, plakaty, wzory dokumentów, czy e-maili również mogą poprawić skojarzenia z firmą.
Strona www – Projekt strony internetowej musi dopełniać całości obrazu, jaki tworzy firma. Powinna być czytelna oraz jednoznacznie kojarzyć się z marką – zarówno poprzez przekaz, jak i logo, kolorystkę oraz przyjętą typografią.
Konsekwentnie wdrażając identyfikację wizualną firmy do świadomości społecznej, można odnieść ogromny sukces i sprawić, że już sam konkretny kolor będzie się jednoznacznie kojarzył. Przykładów takich działań oraz skutecznych kampanii reklamowych, z zachowaniem jednolitego przekazu wizualnego mamy mnóstwo w otaczającej nas rzeczywistości – tej wirtualnej i realnej.