Jeszcze kilka lat temu, temat portali społecznościowych i reklamy w tzw. Social Mediach dla większości ludzi, spoza branży IT był praktycznie nieznany. Dziś, niemal każda firma, marka, czy osoba publiczna, posiada swój fanpage na Facebooku. Jednak czy jest to jedynie przemijająca moda, czy może konieczność?
Facebook, a także Google+, Twitter i inne portale społecznościowe, mają tę ogromną zaletę, że zrzeszają mnóstwo osób, aktywnie biorących udział w życiu internetowej społeczności. To daje ogromne pole do popisu dla osób, które potrafią sprawnie komunikować się z tą społecznością i zachęcać ludzi do aktywności.
Czy każda firma powinna mieć fanpage?
To pytanie, które warto postawić sobie na początku. Czy posiadanie fanpage’a na portalach społecznościowych jest dla każdego? Teoretycznie tak, każdy – czy to firma, czy osoba prywatna, może założyć sobie profil i gromadzić – w sposób bardziej lub mniej umiejętny – swoich fanów. Jeśli jesteś obeznany w środowisku internetowym i potrafisz zachęcić ludzi, żeby Cię „polubili” – jak najbardziej warto spróbować swoich sił i postawić na reklamę w Social Media. Można również zlecić takie działanie profesjonaliście, zawodowo zajmującemu się prowadzeniem profili firm na Facebooku.
Posiadanie fanpage’a daje ogromne możliwości marketingowe. Jest to wprost idealne miejsce na targetowanie reklamy i działania marketingowe, typu konkursy i promocje. Jest to również miejsce wymiany informacji o danej marce pomiędzy użytkownikami i oczywiście komunikacji pomiędzy klientem a firmą.
Marketing bez Facebooka
Pamiętaj jednak, że lepiej nie mieć żadnego fanpage’a niż posiadać zaniedbany, nieodwiedzany i niemoderowany profil. Fanpage jest jak interaktywna wizytówka firmy – może przynieść Ci klientów, ale możesz ich również stracić poprzez nieprzemyślane działania. Jest to platforma komunikacji między klientami a firmą, dlatego możesz spodziewać się na profilu opinii zarówno zadowolonych, jak i rozczarowanych klientów. Również system moderacji jaki przyjmiesz, będzie miał znaczenie – nikt nie lubi, gdy kasowane są wszystkie negatywne komentarze, z kolei fanpage zasypywany negatywami, może źle wpływać na dobre imię marki.
Dlatego zanim zdecydujesz się założyć profil firmy na Faceboku, zastanów się nad potencjalnymi korzyściami i niedogodnościami z tym związanymi, a dopiero później działaj.