Banery flash

Banery animowane flash

Niegdyś bardzo popularne banery flash i ruchoma reklama, zostały wyparte przez bardziej statyczne i mniej inwazyjne formy reklamy. Dlaczego tak się dzieje i czy nadal warto tworzyć banery we flashu?

W naszych czasach jesteśmy zalewani informacjami z każdej strony, zarówno w Sieci, jak i w naszej codzienności. Dlatego użytkownicy mediów (nie tylko Internetu, ale również telewizji, radia, gazet) musieli nauczyć się omijać krzykliwe reklamy i przestali je zauważać. Im bardziej baner „krzyczy”, stara się na siebie zwrócić uwagę jaskrawą kolorystyką, nachalną grafiką, czy dźwiękiem, tym bardziej jest ignorowany.

Jeszcze do niedawna banery flash biły na głowę inne reklamy pod względem klikalności – były dobrze widoczne, wpadały w oko i… często „zmuszały” nas do kliknięć nieczystymi zagrywkami. Wszyscy znamy uciekające krzyżyki, lub pop-upy które da się zamknąć jedynie po kliknięciu. Internauci szybko nauczyli się walki z niechcianą reklamą, choćby instalując dodatki typu AdBlock, które uniemożliwiały wyświetlenie się banneru. Obecnie tego typu reklamy mają niezwykle mały wskaźnik kliknięć, co oznacza, że są mało skuteczne. Nadszedł koniec ery wyskakujących okienek i inwazyjnej reklamy.

Czy to oznacza, że banery flash są już zupełnie nieprzydatne? Jeśli chodzi o inwazyjne działania – tak. Można jednak uczyć się na błędach i wykorzystywać flasha w ciekawy sposób, który będzie nie tylko nienachalny ale również interesujący dla odbiorcy.

Przede wszystkim, jeśli zamierzamy baner umieścić na własnej stronie, należy zadbać o to, by był zgodny graficznie z jej kolorystyką i nie zajmował połowy witryny. Powinien być zmyślnie wkomponowany w całość. Jeśli pragniemy aby nasz baner wyświetlał się na innych stronach, np. poprzez AdWords, oprócz animacji można zawrzeć w nim „mini-grę”, która będzie pewnego rodzaju dialogiem pomiędzy reklamodawcą a odbiorcą, albo postawić na efekt humorystyczny i w ten sposób zaciekawić odbiorcę.

Stworzenie dobrej animacji, która zaciekawi użytkownika i nie zniechęci go na starcie, nie jest łatwym zadaniem, jednak przy odrobinie pomysłu i dobrych chęci, można nadal korzystać z dobrodziejstw jakie przynosi ruchoma grafika. Pamiętaj jednak, że użytkownicy w większości poszukują statycznych treści, więc jeśli nie jesteś na 100% przekonany co do skuteczności swojego pomysłu, może lepiej postawić na reklamę bardziej przyjazną dla użytkownika, niż męczyć się z animacją flash, tylko po to, by w efekcie została zbanowana przez wtyczkę blokującą niechciane reklamy.